wersja kontrastowa
 
12 14 16

Strona główna

Z ostatniej chwili
  • W sobotę 15 września o godz. 11.30 na Rynku w Strzyżowie odbędzie się uroczyste nadanie sztandaru dla Komendy Powiatowej Policji w Strzyżowie   |   W programie m.in: złożenie meldunku Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, podniesienie flagi i odegranie hymnu państwowego, wręczenie sztandaru, okolicznościowe wystąpienia, defilada kompanii honorowych   |   Uroczystość poprzedzi Msza św. w kościele parafialnym pw. Niepokalanego Poczęcia NMP i Bożego Ciała, która rozpocznie się o godz. 10.00   |   W ramach imprezy przewidziano także pokazy m.in.: wyposażenia pojazdów policyjnych, patroli konnych, zestawu edukacyjnego Autochodzik, motocykla Harley, a także stoiska informacyjno-prewencyjne   |   18 września br. (wtorek) podczas sesji Rady Powiatu Strzyżowskiego wręczone zostaną stypendia z Powiatowego Funduszu Stypendialnego im. J. Przecławczyka – Dąbrowskiego   |   W roku bieżącym przyznano 166 stypendiów, w tym 70 w kategorii absolwenci gimnazjów, 59 w kategorii uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, 3 w kategorii uczniowie/absolwenci, którzy zakwalifikowali się do etapu centralnego olimpiady przedmiotowej, 32 w kategorii absolwenci szkół ponadgimnazjalnych i 2 w kategorii Absolwent Roku   |   Na sobotę (15.09) w Domu Kultury „Sokół” w Strzyżowie zaplanowano koncert pt. „Niepodległość w sercach pokoleń”   |   W programie m.in.: poezja autorstwa członków Kręgu Twórczego „Arche”, pieśni patriotyczne w wykonaniu solistów Studia Piosenki DK „Sokół” oraz koncert kapeli góralskiej „Ondraszki”   |   Ośrodek Kultury w Czudcu zaprasza w niedzielę (16.09) na film krótkometrażowy „W imię Wolności” i spotkanie „Czudec Moja Mała Ojczyzna” w ramach „Lekcji Historii”
bn_mi
bn_konsultacjes
bn_media
bn_RSO
bn_sgps
bn_bip
bn_Internetowy urzad
bn_oferty
bn_rejestr osuwisk
bn_wydawnictwa
nagrody
blank
blank
Pogoda w Strzyżowie
12 14 16
16
 

Kultura

Wystawa prac Eugeniusza Muchy w Niewodnej

25 lipca 2012 r. w Kościele Parafialnym pw. św. Anny w Niewodnej odbył się wernisaż wystawy, pochodzącego z tej miejscowości, znanego krakowskiego malarza Eugeniusza Muchy. Wystawę pt. „Będą bogate plony, kochanie" będzie można oglądać w kościele do 10 sierpnia br.


W ostatnią środę lipca w Kościele pw. Świętej Anny w Niewodnej odbył się wernisaż wystawy malarza Eugeniusza Muchy. To niezwykłe, zainicjowane przez rodzinę artysty i Ks. proboszcza Henryka Czajkę, wydarzenie rozpoczęła Msza Święta w intencji artysty i jego najbliższych koncelebrowana z udziałem m.in.: Ks. prał. Ireneusza Folcika z parafii Rzeszów - Staromieście, Ks. prał. Jana Koca z parafii w Niechobrzu oraz wiśniowskiego rodaka Ks. Bogusława Wójtowicza.


Uroczystość swoim przybyciem zaszczycili m.in.: Starosta Strzyżowski Pan Robert Godek, Pan Jacek Boho - Sekretarz Powiatu, Pani Małgorzata Książek - Przewodnicząca Komisji Edukacji, Ochrony Zdrowia, Kultury i Sportu Rady Powiatu w Strzyżowie, Pan Marcin Kut - Zastępca Wójta Gminy Wiśniowa, Pan Jacek Kawałek - Wicedyrektor Zespołu Szkół Plastycznych w Rzeszowie, Pan Andrzej Szypuła - Prezes Towarzystwa im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej, Pani Marta Nikiel z Urzędu Ochrony Zabytków w Rzeszowie, a przede wszystkim rodzina artysty, wnuczka z mężem: Państwo Haszka i Robert Sąsiadkowie. Radość z przebywania w zachwycającej scenerii malarskich dzieł, pięknych polichromii i zabytkowych elementów kościoła mącił jedynie fakt, że wśród uczestników imprezy brakowało osoby najważniejszej, samego artysty, który z powodu złego stanu zdrowia nie mógł uczestniczyć w wernisażu.

 

W zabytkowych murach niewodzkiej świątyni brzmiały „mistyczne wołania do Boga o zmiłowanie..." miejscowego chóru „Harfa", a ze ścian niewodzkiej świątyni „spoglądały", wyrastające z inspiracji religijnej, tradycyjnej, często wyniesionej z rodzinnego domu, obrazy polnych kwiatów, kapliczek, przydrożnych „świątków" zgromadzone w kościele w ramach wystawy pt. „Będą bogate plony, kochanie" (tytuł najnowszego obrazu artysty).


Podczas wernisażu Pan Profesor Jacek Kawałek z Rzeszowa przedstawił sylwetkę artysty i omówił wybrane dzieła, a Pani Marta Nikiel z Urzędu Ochrony Zabytków w Rzeszowie, która była autorką zrealizowanego projektu wpisania polichromii w kościele w Niewodnej do rejestru zabytków, przybliżyła historię powstania polichromii. Teksty prelegentów, a także zdjęcia z wernisażu dostępne są na stronie parafii pod adresem /www.niewodna.parafia.info.pl/ w zakładce Artysta z Niewodnej.


Eugeniusz Mucha urodził się w 1927 roku w Niewodnej. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, a następnie studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych  w pracowniach prof. Wacława Taranczewskiego, prof. Wojciecha Weissa, prof. Adama Marczyńskiego. Dyplom zdobył w pracowni prof. Tadeusza Łakomskiego w 1955 roku.


Uprawia malarstwo sztalugowe i ścienne. Zrealizował polichromie w kościołach w Niewodnej, Łętowni, Lutczy, Rzeszowie-Staromieściu, Lublińcu Starym, Niechobrzu, Oleszycach, Potoku Jaworowskim, Zapałowie i na KUL-u w Lublinie. Artysta prezentował swoje prace na ponad 20 wystawach indywidualnych i 70 zbiorowych - zarówno w kraju jak i za granicą. Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach muzeów w Krakowie, Radomiu, Lublinie, Rzeszowie, Opolu, Toruniu, Bydgoszczy, Szczecinie oraz w licznych kolekcjach  prywatnych w Polsce i za granicą. W roku 2000 Eugeniusz Mucha otrzymał Nagrodę Okręgu Krakowskiego Związku Polskich Artystów Plastyków im. Witolda Wojtkiewicza, a w 2007 został laureatem dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie sztuk plastycznych. Jego obrazy „zagrały" też w filmie „Romeo i Julia z Saskiej Kępy".


Eugeniusz Mucha jest jednym z najwybitniejszych współczesnych polskich twórców. Zachwyca autentyzmem, świeżością, naiwnością kultury ludowej, pod wpływem której do dzisiaj pozostaje. Prostota środków wyrazu, uproszczenia formy, deformacja postaci, czytelny znak oraz tradycyjna symbolika i metaforyka to tylko niektóre elementy jego odrębnego, indywidualnego stylu malarskiego. Artysta tworzy własne interpretacje tematów sztuki sakralnej i metaforycznego przedstawienia losu człowieka. Jednym z jego najbardziej kontrowersyjnych dzieł jest „Boże Narodzenie", na którym naga Maria wydaje na świat ukrzyżowanego Jezusa (1973).


Najtrafniej twórczość artystyczną Eugeniusza Muchy oddała Krystyna Czerni w artykule „Sztuka korzenna Eugeniusza Muchy", będącym wstępem do katalogu wystawy Eugeniusza Muchy w galerii „Artemis" w 1999 roku.

 

W tekście tym czytamy: „Mucha jest twórcą-gawędziarzem, lubi opowiadać - jego obrazy i polichromie są bogate, rozgadane. Najbardziej uderza pomysłowość, inwencja ikonograficzna. Artysta, wychowany na Biblii i żywotach świętych, porusza się po tej przestrzeni z zaskakującą swobodą, interpretuje odwieczne wątki suwerennie i twórczo. Zwiastowanie - to cykl brzemiennych Madonn z Chrystusem ukrzyżowanym w łonie; Emaus - Zbawiciel łamie chleb z Leninem i Hitlerem; Frasobliwy w górskim pejzażu przysiadł na zielonym, kuchennym taborecie; Adam z Narodzin Ewy śpi w pozie rycerza z renesansowych nagrobków. W Bożym Narodzeniu naga Matka rodzi ukrzyżowanego, drewnianego Chrystusika. Czas święty miesza się z czasem powszednim, dzieje rodziny z historią biblijną. Siewca ma twarz zmarłego brata - rolnika; Matka tuli do siebie bukiet dzieci, jak średniowieczna wotywna Madonna; w Spacerze czyli Pierwszych krokach Kaina rodzicom wyrastają anielskie skrzydła. Wszystkie te obrazy mają silne piętno „cudowności", ich świat jest jeden, tożsamy: święty, a równocześnie oswojony. Nagość jest bezceremonialna, traktowana z naturalną prostotą. „Teatr życia" staje się „ołtarzem życia"; zwyczajne, ludzkie sytuacje - spacer, uczta, pocałunek - nabierają powagi sakralnego rytuału. Czas też jest jeden: kosmiczny, dlatego śmierci towarzyszą narodziny, zwiastowaniu - ukrzyżowanie, cierpieniu - nadzieja. Jak w życiu. Nawet w koronę cierniową Veraikonu wplecione są róże zmartwychwstania. Podoba mi się dwuznaczność terminu „sztuka korzenna" - bo „korzenny" to również ostry, przyprawiony, pikantny, wyrazisty w smaku. W malarstwie Muchy jest też drapieżność, deformacja, jaskrawość koloru - może „nowych dzikich", którzy zobaczyli w krakowskim malarzu swego protoplastę. Soczysta purpura, modny szafir, turkus zieleni - mroczne światło i lśniąca „emaliowa" faktura. Farby mięsiste i ciężkie, barwy płonące, rozżarzone". 



[Na podstawie strony /www.niewodna.parafia.info.pl/ - oprac. A. Zielińska]

Data dodania: 02-08-2012
liczba wyświetleń: 2199

Pozostałe kategorie