wersja kontrastowa
 
12 14 16

Strona główna

Z ostatniej chwili
  • SP ZOZ w Strzyżowie zaprasza do składania ofert na rozbudowę i modernizację Szpitala Powiatowego w Strzyżowie   |   Oferty można składać do 16 lutego 2018 r.   |   Więcej informacji pod adresem internetowym: http://www.zozstrzyzow.pl/pl/pages/przetargi   |   Lek. med. Teresa Sierżęga-Nowosad z Nebylca otrzymała tytuł Laureata XVII edycji Plebiscytu „Eskulap 2017” województwa podkarpackiego w kategorii lekarz rodzinny. Serdeczne gratulacje.   |   9 luty 2018 r. godz. 17. - promocja tomiku poezji pt. „Nukcturne” Agaty Książek w sali Ośrodka Kultury w Wisniowej.   |   Od 12 do 28 lutego w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy w Strzyżowie można zwiedzać wystawę pt. „Marszałek Józef Klemens Piłsudski, wielki wódz i wybitny polityk, twórca Niepodległej”. Organizatorem wystawy jest NSZZ „Solidarność” Oddział w Strzyżowie, a patronat objęli: Starosta Strzyżowski i Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Rzeszowie. Finisaż wystawy zaplanowano na 28 lutego.
bn_konsultacjes
bn_media
bn_RSO
bn_sgps
bn_bip
bn_Internetowy urzad
bn_oferty
bn_rejestr osuwisk
bn_wydawnictwa
nagrody
blank
blank
Pogoda w Strzyżowie
12 14 16
16
 

Kultura

Wystawa prac Eugeniusza Muchy w Niewodnej

25 lipca 2012 r. w Kościele Parafialnym pw. św. Anny w Niewodnej odbył się wernisaż wystawy, pochodzącego z tej miejscowości, znanego krakowskiego malarza Eugeniusza Muchy. Wystawę pt. „Będą bogate plony, kochanie" będzie można oglądać w kościele do 10 sierpnia br.


W ostatnią środę lipca w Kościele pw. Świętej Anny w Niewodnej odbył się wernisaż wystawy malarza Eugeniusza Muchy. To niezwykłe, zainicjowane przez rodzinę artysty i Ks. proboszcza Henryka Czajkę, wydarzenie rozpoczęła Msza Święta w intencji artysty i jego najbliższych koncelebrowana z udziałem m.in.: Ks. prał. Ireneusza Folcika z parafii Rzeszów - Staromieście, Ks. prał. Jana Koca z parafii w Niechobrzu oraz wiśniowskiego rodaka Ks. Bogusława Wójtowicza.


Uroczystość swoim przybyciem zaszczycili m.in.: Starosta Strzyżowski Pan Robert Godek, Pan Jacek Boho - Sekretarz Powiatu, Pani Małgorzata Książek - Przewodnicząca Komisji Edukacji, Ochrony Zdrowia, Kultury i Sportu Rady Powiatu w Strzyżowie, Pan Marcin Kut - Zastępca Wójta Gminy Wiśniowa, Pan Jacek Kawałek - Wicedyrektor Zespołu Szkół Plastycznych w Rzeszowie, Pan Andrzej Szypuła - Prezes Towarzystwa im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej, Pani Marta Nikiel z Urzędu Ochrony Zabytków w Rzeszowie, a przede wszystkim rodzina artysty, wnuczka z mężem: Państwo Haszka i Robert Sąsiadkowie. Radość z przebywania w zachwycającej scenerii malarskich dzieł, pięknych polichromii i zabytkowych elementów kościoła mącił jedynie fakt, że wśród uczestników imprezy brakowało osoby najważniejszej, samego artysty, który z powodu złego stanu zdrowia nie mógł uczestniczyć w wernisażu.

 

W zabytkowych murach niewodzkiej świątyni brzmiały „mistyczne wołania do Boga o zmiłowanie..." miejscowego chóru „Harfa", a ze ścian niewodzkiej świątyni „spoglądały", wyrastające z inspiracji religijnej, tradycyjnej, często wyniesionej z rodzinnego domu, obrazy polnych kwiatów, kapliczek, przydrożnych „świątków" zgromadzone w kościele w ramach wystawy pt. „Będą bogate plony, kochanie" (tytuł najnowszego obrazu artysty).


Podczas wernisażu Pan Profesor Jacek Kawałek z Rzeszowa przedstawił sylwetkę artysty i omówił wybrane dzieła, a Pani Marta Nikiel z Urzędu Ochrony Zabytków w Rzeszowie, która była autorką zrealizowanego projektu wpisania polichromii w kościele w Niewodnej do rejestru zabytków, przybliżyła historię powstania polichromii. Teksty prelegentów, a także zdjęcia z wernisażu dostępne są na stronie parafii pod adresem /www.niewodna.parafia.info.pl/ w zakładce Artysta z Niewodnej.


Eugeniusz Mucha urodził się w 1927 roku w Niewodnej. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, a następnie studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych  w pracowniach prof. Wacława Taranczewskiego, prof. Wojciecha Weissa, prof. Adama Marczyńskiego. Dyplom zdobył w pracowni prof. Tadeusza Łakomskiego w 1955 roku.


Uprawia malarstwo sztalugowe i ścienne. Zrealizował polichromie w kościołach w Niewodnej, Łętowni, Lutczy, Rzeszowie-Staromieściu, Lublińcu Starym, Niechobrzu, Oleszycach, Potoku Jaworowskim, Zapałowie i na KUL-u w Lublinie. Artysta prezentował swoje prace na ponad 20 wystawach indywidualnych i 70 zbiorowych - zarówno w kraju jak i za granicą. Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach muzeów w Krakowie, Radomiu, Lublinie, Rzeszowie, Opolu, Toruniu, Bydgoszczy, Szczecinie oraz w licznych kolekcjach  prywatnych w Polsce i za granicą. W roku 2000 Eugeniusz Mucha otrzymał Nagrodę Okręgu Krakowskiego Związku Polskich Artystów Plastyków im. Witolda Wojtkiewicza, a w 2007 został laureatem dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie sztuk plastycznych. Jego obrazy „zagrały" też w filmie „Romeo i Julia z Saskiej Kępy".


Eugeniusz Mucha jest jednym z najwybitniejszych współczesnych polskich twórców. Zachwyca autentyzmem, świeżością, naiwnością kultury ludowej, pod wpływem której do dzisiaj pozostaje. Prostota środków wyrazu, uproszczenia formy, deformacja postaci, czytelny znak oraz tradycyjna symbolika i metaforyka to tylko niektóre elementy jego odrębnego, indywidualnego stylu malarskiego. Artysta tworzy własne interpretacje tematów sztuki sakralnej i metaforycznego przedstawienia losu człowieka. Jednym z jego najbardziej kontrowersyjnych dzieł jest „Boże Narodzenie", na którym naga Maria wydaje na świat ukrzyżowanego Jezusa (1973).


Najtrafniej twórczość artystyczną Eugeniusza Muchy oddała Krystyna Czerni w artykule „Sztuka korzenna Eugeniusza Muchy", będącym wstępem do katalogu wystawy Eugeniusza Muchy w galerii „Artemis" w 1999 roku.

 

W tekście tym czytamy: „Mucha jest twórcą-gawędziarzem, lubi opowiadać - jego obrazy i polichromie są bogate, rozgadane. Najbardziej uderza pomysłowość, inwencja ikonograficzna. Artysta, wychowany na Biblii i żywotach świętych, porusza się po tej przestrzeni z zaskakującą swobodą, interpretuje odwieczne wątki suwerennie i twórczo. Zwiastowanie - to cykl brzemiennych Madonn z Chrystusem ukrzyżowanym w łonie; Emaus - Zbawiciel łamie chleb z Leninem i Hitlerem; Frasobliwy w górskim pejzażu przysiadł na zielonym, kuchennym taborecie; Adam z Narodzin Ewy śpi w pozie rycerza z renesansowych nagrobków. W Bożym Narodzeniu naga Matka rodzi ukrzyżowanego, drewnianego Chrystusika. Czas święty miesza się z czasem powszednim, dzieje rodziny z historią biblijną. Siewca ma twarz zmarłego brata - rolnika; Matka tuli do siebie bukiet dzieci, jak średniowieczna wotywna Madonna; w Spacerze czyli Pierwszych krokach Kaina rodzicom wyrastają anielskie skrzydła. Wszystkie te obrazy mają silne piętno „cudowności", ich świat jest jeden, tożsamy: święty, a równocześnie oswojony. Nagość jest bezceremonialna, traktowana z naturalną prostotą. „Teatr życia" staje się „ołtarzem życia"; zwyczajne, ludzkie sytuacje - spacer, uczta, pocałunek - nabierają powagi sakralnego rytuału. Czas też jest jeden: kosmiczny, dlatego śmierci towarzyszą narodziny, zwiastowaniu - ukrzyżowanie, cierpieniu - nadzieja. Jak w życiu. Nawet w koronę cierniową Veraikonu wplecione są róże zmartwychwstania. Podoba mi się dwuznaczność terminu „sztuka korzenna" - bo „korzenny" to również ostry, przyprawiony, pikantny, wyrazisty w smaku. W malarstwie Muchy jest też drapieżność, deformacja, jaskrawość koloru - może „nowych dzikich", którzy zobaczyli w krakowskim malarzu swego protoplastę. Soczysta purpura, modny szafir, turkus zieleni - mroczne światło i lśniąca „emaliowa" faktura. Farby mięsiste i ciężkie, barwy płonące, rozżarzone". 



[Na podstawie strony /www.niewodna.parafia.info.pl/ - oprac. A. Zielińska]

Data dodania: 02-08-2012
liczba wyświetleń: 2074

Pozostałe kategorie