wersja kontrastowa

12 14 16

Strona główna

Z ostatniej chwili
  • Gmina Czudec zaprasza do składania ofert na zadanie drogowe obejmujące m.in. budowę nowego mostu drogowego na rzece Wisłok w ciągu drogi powiatowej nr 1917R Czudec-Wyżne   |   Termin składania ofert: 27.10.2017 r.   |   Więcej informacji na stronie www.czudec.pl   |   Inwestycja realizowana jest przez Gminę Czudec we współpracy z samorządem powiatowym w Strzyżowie w ramach projektu Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego   |   Powiatowy Zarząd Dróg w Strzyżowie zaprasza także do składania ofert na budowę chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 1927 R Dobrzechów - Wysoka Strzyżowska – Węglówka (do 16.10), przebudowę drogi powiatowej nr 1915 R Pstrągowa-Nowa Wieś z podziałem na trzy zadania (do 20.10)   |   14 października obchodzimy Dzień Edukacji Narod   |   Z tej okazji wszystkim nauczycielom i pracownikom oświaty dziękujemy za wykonywaną pracę, gratulujemy osiągnięć i składamy najlepsze życzenia   |   12.10.2017 r. Zarząd Powiatu Strzyżowskiego podpisał umowę na modernizację boiska wielofunkcyjnego i bieżni przy Zespole Szkół Technicznych oraz kortu tenisowego przy Liceum Ogólnokształcącym im. A. Mickiewicza w Strzyżowie   |   Towarzystwo Miłośników Ziemi Niebyleckiej zajęło I miejsce w ogłoszonym przez Marszałka Województwa Podkarpackiego konkursie pn. „NGO Wysokich Lotów”, w kategorii Kultura i Tożsamość Narodowa   |   W dniach 5-18 października br. rolnicy, którzy ponieśli straty spowodowane klęskami żywiołowymi, mogą składać w ARiMR wnioski o przyznanie pomocy na odtworzenie zniszczonych składników gospodarstwa   |   Szczegółowe informacje pod adresem http://www.arimr.gov.pl/   |   Policja przypomina o obowiązku noszenia o zmierzchu, poza obszarem zabudowanym elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego   |   TVP Historia emituje powtórkę serialu „Popielec”, zrealizowanego na początku lat 80 - tych XX w. na podstawie powieści Włodzimierza Kłaczyńskiego pod tym samym tytułem   |   Kilka scen do tego serialu nakręcono na tle budynku dworskiego w Baryczce, zaś pierwowzorem wydarzeń było wiele faktów z życia autora, który przez kilka lat mieszkał w Lutczy   |   Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Zygmunta Mycielskiego w Strzyżowie obchodzi jubileusz 25-lecia działalności   |   25 lat funkcjonowania obchodzi również Stowarzyszenie „Tak Życiu”   |   Z kolei jubileusz 30 – lecia pracy twórczej świętuje Chór Mieszany „Sokół”, działający przy Gminnym Ośrodku Kultury we Frysztaku
bn_konsultacjes
Pogoda w Strzyżowie
12 14 16

Trasy rowerowe

Pogórze Strzyżowskie i Dynowskie z doliną Wisłoka jest wręcz wymarzonym terenem do organizowania indywidualnych i zbiorowych wypraw rowerem. Ten rodzaj turystyki możliwy jest do uprawiania właściwie na całym obszarze powiatu strzyżowskiego. Sprzyja temu gęsta sieć dróg z licznymi odgałęzieniami od głównych tras, a także traktów polnych i leśnych. Ich stan pozwala na korzystanie zarówno z rowerów szosowych, którymi możemy się łatwo przemieszczać, korzystając z sieci wyasfaltowanych dróg powiatowych i gminnych, jak i rowerów dostosowanych do warunków terenowych, z których skorzystamy szczególnie przy pokonywaniu leśnych ścieżek i traktów. Do uprawiania turystyki i rekreacji rowerowej zachęcają malownicze krajobrazy podgórskich zboczy i dolin z widoczną w okresie letnim szachownicą pól i urokliwą doliną Wisłoka oraz duże obszary leśne z dobrze rozwiniętą infrastrukturą rekreacyjną. Rowerem dotrzemy też do największych atrakcji powiatu strzyżowskiego jak zespoły tajemniczych schronów w Stępinie i Strzyżowie, liczne zabytki sakralne, w tym budowane z drewna, małomiasteczkowe układy urbanistyczne, dawne ziemiańskie dwory, rezerwaty przyrody i in. Odpocząć możemy na polach namiotowych albo ... na dobrych lodach w centrum Czudca, Frysztaka, Niebylca, Strzyżowa lub Wiśniowej Trasy wycieczek planujemy samodzielnie albo wykorzystujemy podane niżej propozycje. W ich przygotowaniu służyć mogą wyspecjalizowane instytucje, w tym m.in.:

Centrum Sportu Turystyki i Rekreacji

ul. Polna 1

38-100 Strzyżów

strona internetowa: www.cstr.pl

tel. 17 2768560

(Pani Maria Zamorska)

Trasa nr 1 - gmina Czudec:

Ścieżka "Dębowa" (czerwona) rozpoczyna się w Babicy koło Zajazdu "Galicja" następnie kieruje się główna drogą w stronę Rzeszowa. Po ok. 500 m. skręca w lewo na "serpentyny." Dalej biegnie działami (piękny widok na dolinę Wisłoka, Lubenię oraz Rzeszów). Potem skręca w dół, by znów wspiąć się na następną górkę, z której można podziwiać kotlinę czudecką. Mija zakład "Drewnotech", gimnazjum, szkołę podstawową i wychodzi na ul. Grabieńskich (podjazd 7% około 1 km). Na szczycie góry można odpocząć w przygotowanym do tego celu miejscu (można zapalić ognisko). Następnie biegnie dolinkami Przedmieścia Czudeckiego do drogi Wola Góra i dalej w stronę Wielkiego Lasu. Kolejny punkt postojowy pod samym lasem. Dalej ścieżka biegnie lasem (koło Rezerwatu), aż do Pstrągowej Woli. Tam skręca na drogę asfaltową i kieruje się w stronę Czudca. Po drodze mija kościół w Pstrągowej Woli, DPS, dwór Wiktorów (róg ul. Strumykowej i ul. Witosa). W Czudcu przebiega koło zabytkowego, barokowego kościoła Trójcy Świętej (warto zwiedzić!), Rynku i kończy się na ulicy Parkowej, obok dworku Uznańskich (obecnie Zespół Szkół w Czudcu).

Trasa nr 2 - gmina Czudec:

Trasa "Bukowa" (żółta) rozpoczyna się także w Babicy obok "Galicji" i biegnie w stronę szkoły. Mija most na Wisłoku i skręca w prawo na przysiółek Wyżnego - Przylasek (wyciąg narciarski) i dalej do drogi głównej. Następnie Zawisłoczem (w oddali widać dwór Jarochowskich, obecnie obiekt DPS), aż do tzw. drogi Bukowa Linia - Sołtysie, gdzie skręca w lewo i pnie się w górę (ciężki podjazd przez las po drodze żwirowej). Na szczycie znajduje się pierwsze miejsce odpoczynku. Z przysiółka Sołtysie kieruje się do Zaborowa (bardzo ostry zjazd drogą asfaltową), gdzie przekracza Wisłok i podąża do Nowej Wsi (po drodze punkt spoczynkowy) i dalej w kierunku Czudca. Koło dworu Wiktorów skręca w prawo i za mostem w lewo do Ośrodka Wypoczynkowego "Kaczarnica". Następnie przez las (po prawej stronie ruiny średniowiecznego zamku) na Zawisłocze, gdzie skręca w lewo i dalej biegnie ul. Św. Jana (figura Jana Nepomucena), Starowiejską (Siedziba Gminy Czudec), Jasielską, Rynek (zabytkowe podcienia), Rzeszowską aż do Parkowej.

Trasa nr 3 - gmina Frysztak

Frysztak, Pułanki, Cieszyna, Stępina, Huta Gogołowska, Gogołów, Glinik Górny, Glinik Dolny, Frysztak - oznaczona kolorem czerwonym

Długość trasy (od skrzyżowania w Cieszynie do centrum Frysztaka) około 22 km (22 300 m wskazania licznika rowerowego). Czas przejazdu około 4 godzin. Wycieczkę możemy rozpocząć przy Kościele we Frysztaku. Kierujemy się drogą w kierunku północnym. Po lewej stronie mijamy cmentarz parafialny z ciekawymi nagrobkami. Po drugiej stronie cmentarza znajduje się zabytkowy budynek biblioteki publicznej. Docieramy do drogi Krosno - Rzeszów i wyruszamy w kierunku Rzeszowa, mijając po drodze słynną Bramę Frysztacką, za którą po lewej stronie znajdują się wyrobiska po kamieniołomie w Cieszynie. Jadąc dalej wjeżdżamy na niewielkie wzniesienie, na którym usytuowana jest zabytkowa kapliczka. W tej miejscowości skręcamy w lewo i po przejechaniu nieco ponad 3,5 km. docieramy do początku trasy. Opuszczając drogę wojewódzką, udajemy się w stronę Stępiny. Znajdujemy się w malowniczej dolinie rzeki Stępinki, w wodach której można złowić pstrąga czy też raka. Jadąc dalej w kierunku miejscowości Huta Gogołowska, mamy możliwość obejrzeć w Stępinie pozostałe po II wojnie światowej: potężny żelbetonowy tunel oraz bunkry obronne. Po prawej stronie drogi ukazuje się piękna panorama góry Chełm. Przejeżdżamy obok Kościoła pod wezwaniem św. Maksymiliana Kolbego i koło Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Stępinie. Kilkaset metrów dalej (4800 m od początku trasy w Cieszynie) - kiedy droga asfaltowa skręca w lewo pod kątem 90 stopni - kierujemy się drogą żwirową prosto. Mijamy Domek Myśliwski "Szarak" (5 200 m) i wjeżdżamy na teren rezerwatu przyrody "Góra Chełm". Droga wiedzie przez zbiorowiska leśne w stronę miejscowości Huta Gogołowska. Po przejechaniu nieco ponad 2 km. (7 380 m) wyjeżdżamy z lasu. Teraz już drogą asfaltową dojeżdżamy do drogi powiatowej Cieszyna - Kamienica (8 400 m). Tu skręcamy w lewo, a po przebyciu niespełna 2 kilometrów (10 200 m) skręcamy w prawo i kierujemy się pod górę. Udajemy się drogą asfaltową przez las do Glinika Górnego (11 500 m). Droga biegnie malowniczym wzniesieniem Kamieniec, skąd rozciągają się wspaniałe widoki w kierunku Frysztaka i Kleci. Kierując się cały czas drogą asfaltową, zjeżdżamy w dół do drogi Frysztak - Klecie (13 250 m). Tu skręcamy w prawo. Po lewej stronie mijamy zabytkowy Kościółek pw. św. Katarzyny z XVII w w Gogołowie. Za kościółkiem skręcamy w lewo (13 450 m) i wspinamy się na wzniesienie zwane "Działem". Jest to doskonały punkt widokowy na Czarnorzecko - Strzyżowski Park Krajobrazowy. Na wzniesieniu, koło drewnianego krzyża (14 900 m) skręcamy w lewo i kierujemy się poprzez "Bardacie" w stronę Glinika Dolnego. Po przejechaniu prawie 17 km. (16 900 m) od początku trasy skręcamy w lewo, a po kilkuset metrach (17 500 m) w prawo. Dalej kierujemy się drogą przez Glinik Dolny do Frysztaka.

Trasa nr 4 - gmina Frysztak

Twierdza, Glinik Dolny, Lubla, Widacz, Twierdza - oznaczona kolorem fioletowym

Długość trasy (od GOK-u do GOK-u) około 17,5 km (17 400 m wg wskazania licznika rowerowego). Czas przejazdu około 2,5 godziny (oczywiście zależy od indywidualnego tempa jazdy). Trasa położona w otulinie Czarnorzecko - Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego. Biegnie malowniczymi dolinami i wzgórzami, z których rozciągają się przepiękne panoramy. Przejazd możemy rozpocząć od Gminnego Ośrodka Kultury w Twierdzy. Stąd po przejechaniu około 80 m, skręcamy w prawo i kierujemy się drogą biegnącą do Glinika Dolnego obok cegielni, przejeżdżamy prosto koło przydrożnej kapliczki (zostawiając ją po lewej stronie). Po przejechaniu około 2,4 km (2 242 m) droga rozwidla się. Nie skręcamy jednak w lewo do Lubli, ale jedziemy prosto, kierując się w stronę lasu. Droga asfaltowa przechodzi w drogę żwirową. Wjeżdżamy w las (3 680 m) i leśnym duktem jedziemy prosto jeszcze około 1 km. Skręcamy w lewo (4 670 m od startu) i na następnym rozwidleniu leśnych dróżek ponownie w lewo (4 930 m) kierujemy się na południe. Po przejechaniu ponad 5 km, (5 300 m) przy wyjeździe z lasu mijamy po lewej stronie starą drewnianą kapliczkę (warto zajrzeć). Dalej dojeżdżamy do drogi żwirowej (5 470 m), skręcamy w lewo i dojeżdżamy do przysiółka "Bukowy Las" w Lubli. Po przejechaniu około 6 km od startu (6 040 m) skręcamy ponownie w lewo i podążamy drogą żwirową do centrum wsi. Dojeżdżamy do drogi Lubla - Sieklówka (7 970 m) i skręcamy w lewo do drogi wojewódzkiej, biegnącej do Jasła. Dojeżdżając do niej (8 300 m), skręcamy w prawo w stronę Jasła, a za 100 m (8 400 m) w lewo w stronę kościółka z XV w (8 600 m). Następnie dróżką poniżej kościoła (równoległą do drogi wojewódzkiej) kierujemy się na wschód. Po przejechaniu kilkuset metrów skręcamy w prawo (9 200 m). Droga prowadzi do przysiółka Lubli zwanego "Sośnina". Po wdrapaniu się na wzniesienie skręcamy w lewo (10 440 m) i kierujemy się polnymi dróżkami w stronę Widacza. Po lewej stronie mijamy dwie kapliczki obok siebie - starą i nową (12 160 m). Po dojechaniu do utwardzonej drogi żwirowej (12 710 m) kierujemy się na północ, skręcając w lewo. Następnie dojeżdżamy do drogi asfaltowej, jedziemy przez centrum wsi i zjeżdżamy w dół do drogi wojewódzkiej (15 700 m). Drogą wojewódzką, a następnie skręcając koło kapliczki w Twierdzy drogą powiatową możemy wrócić do miejsca, z którego wyruszyliśmy. Po przejechaniu trasy możemy odpocząć w dolnej części centrum Frysztaka przy odnowionej figurze Świętego Floriana.

Trasa nr 5 - gmina Frysztak - Wiśniowa

Kobyle, Jazowa, Kobyle - oznaczona kolorem brązowym.

Długość trasy (początek i koniec trasy na moście w Kobylu) około 12 km (11 680 m wskazania licznika rowerowego). Czas przejazdu około 2 godzin (oczywiście zależy od indywidualnego tempa jazdy). Najkrótsza trasa na terenie gminy Frysztak, w części Wiśniowa i bardzo piękna. W całości biegnie po obszarze Czarnorzecko - Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego. Jako charakterystyczny punkt początku naszej wyprawy możemy obrać most na rzece Wisłok na drodze prowadzącej do Kobyla. Za mostem kierujemy się w prawo. Przejeżdżamy koło zabytkowego dworku w Kobylu, skręcamy w lewo i wspinamy się na pasmo Jazowej. Po drodze podziwiamy przepiękne panoramy (od północy: "Brama Frysztacka", Pułanki, Frysztak, Twierdza). Z najwyższych miejsc, przy dobrej pogodzie, można zobaczyć także Tatry. Po przejechaniu prawie 2 km (1 950 m) skręcamy w prawo i wjeżdżamy w las. Leśną drogą jedziemy prawie 1,5 km. Przy trasie, po lewej stronie, mijamy kapliczkę murowaną (3 110 m). Po dotarciu do drogi Łęki Strzyżowskie - Kozłówek (3 460 m od początku trasy) skręcamy w lewo i podążamy tą drogą około 1,8 km (5 320 m od początku trasy). W miejscu, gdzie droga skręca ostro w prawo, kierujemy się w lewo (razem z niebieskim szlakiem pieszym). W tym miejscu ustawiona jest tablica informacyjna rezerwatu "Herby". Na jego terenie podziwiać możemy olbrzymie głazy, (pierwszy na 5 787 m) rumowiska i progi skalne. Podążając za niebieskim szlakiem pieszym, zjeżdżamy do Jazowej, gdzie dojeżdżamy do drogi z Jazowej do Kobyla (7 990 m od początku trasy). Skręcamy w lewo i malowniczo położoną drogą asfaltową wracamy do Kobyla. Przejeżdżamy przez "Bramę Frysztacką" i jadąc cały czas tą drogą dojedziemy do mostu, skąd wyruszyliśmy (11 680 m od początku trasy). Po prawej stronie mamy rzekę "Wisłok" i panoramę wzgórza frysztackiego z charakterystyczną sylwetką kościoła.

Trasa nr 6  - Malowniczymi grzbietami Pogórzy - gmina Strzyżów

Trasa 40 km szlaku rowerowego wokół Strzyżowa. Trasa szczegółowo przedstawiona jest pod adresem: http://www.cstr.pl/turystykaszlak.html Rzeka Wisłok rozgranicza dwie malownicze i atrakcyjne turystycznie krainy: Pogórze Strzyżowskie na zachodnim, lewym brzegu Wisłoka, od Pogórza Dynowskiego, na wschodzie. Trasa szlaku została poprowadzona tak, aby poznać różnorodną rzeźbą terenu z bogatą florą i fauną oraz liczne ślady przeszłości historycznej i dorobku kulturowego tych terenów. Szlak biegnie atrakcyjnymi widokowo, przeważnie odkrytymi, grzbietami wokół Strzyżowa, schodzi w doliny, gdzie wzdłuż dróg, nad rzekami i potokami, rozciągają się wsie. Prowadzi przez tereny atrakcyjne przyrodniczo, objęte różnymi formami ochrony. Przy trasie liczne tablice informacyjne i inne udogodnienia dla korzystających. Polecana przez Centrum Turystyki Sportu i Rekreacji w Strzyżowie.

Trasa nr 7 Łętownia - Strzyżów - gmina Strzyżów

Licząca ok. 10 km trasa ścieżki rowerowej bierze swój początek przy leśniczówce w Łętowni. Prowadzi przez strzyżowski las, dalej ul. Leśną, później polną drogą nad stokiem narciarskim i stromo w dół, obok cmentarza „Na Krzywuli". Tutaj skręcamy w prawo dojeżdżając do ulicy Kombatantów, którą wracamy do leśniczówki. Dotrzeć do niej można samochodem. Jadąc od strony Krosna skręcamy w lewo przy drogowskazie „Wyciąg narciarski". Kierując się od strony Rzeszowa przejeżdżamy przez centrum miasta i z ul. Sobieskiego (ulica wylotowa ze Strzyżowa) skręcamy w prawo. Ulicą Sportową dojeżdżamy do kąpieliska. Samochód możemy zaparkować bezpośrednio przy nim lub trochę dalej na parkingu przy Ośrodku Wypoczynkowo-Rekreacyjnym „Oaza". A stamtąd przesiadamy się na rower.

Trasa nr 8 - gmina Strzyżów

Strzyżów- Brzeżanka - Bonarówka - Godowa - Strzyżów

Trasa prowadzi przez największe partie wzniesień Pogórza Strzyżowsko- Dynowskiego. Od Strzyżowa jedziemy początkowo w kierunku Godowej. Po przejechaniu około 1 km skręcamy w prawo przed drogowskazem ,,Brzeżanka 3 km " w kierunku wsi Brzeżanka. Droga wznosi się dość stromo do góry, a następnie biegnie otwartym działem wśród pól i zabudowań przez tak zwaną Gbiską Górę. Dojeżdżamy do rozdroża i skręcamy w lewo drogą, która wprowadzi nas w las pokrywający rozległym kompleksem całe wzniesienie. Przed wjazdem do lasu mamy możliwość podziwiać rozległy widok na dolinę Wisłoka i Stobnicy oraz osłaniających je wzgórz. Leśna droga prowadzi nas ciągle do góry doprowadzając po około 2 km do pola biwakowego znajdującego się na wzniesieniu Brzeżanka. Od Strzyżowa około 6 km jedziemy dalej dość długo stromym stokiem ku dolinie Stobnicy. Następnie skręcamy na ścieżkę w prawo, która sprowadza nas w dolinę małego potoku i wsi Bonarówka. Od Brzeżanki około 4 km, na niewielkim wzniesieniu, w otoczeniu drzew, blisko ściany lasu stoi dawna cerkiew greckokatolicka, obecnie kościół filialny p.w. Opieki Matki Bożej. Świątynia ta decyzją Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z/s. w Przemyślu z dnia 13 lipca 2004 r. została wpisana do rejestru zabytków ruchomych woj. podkarpackiego. Z Bonarówki kierujemy się malowniczą doliną wśród lasu w kierunku Żyznowa. Dojeżdżając do drogi Strzyżów - Lutcza, zobaczymy bujną kępę starodrzewu. Są to pozostałości dawnego, okazałego parku. W jego obrębie po prawej stronie drogi do Strzyżowa znajduje się pałac powstały w I poł. XIX w. Przebudowany częściowo pod koniec XIX i na początku XX w. zatracił wiele pierwotnych klasycystycznych cech. Obecnie w pałacu mieści się Dom Dziecka. Jadąc z Żyznowa do Strzyżowa na długości kilku kilometrów rozciąga się wieś Godowa. Tutaj proponujemy zatrzymać się, aby przy Zespole Szkół im. Jana Pawła II zobaczyć mini skansen. Następnie wracamy do Strzyżowa.

Trasa nr 9  Strzyżów - Żarnowa -Strzyżów - gmina Strzyżów

Jadąc od Strzyżowa w kierunku Godowej za cukierniczą Spółdzielnią ,,Roksana" skręcamy w lewo i ulicą Spółdzielczą dojeżdżamy do położonego na wzniesieniu oddalonego od głównej drogi barokowo- klasycystycznego pałacu. Wybudowany około 1786 roku pałac ten zalicza się do najpiękniejszych zabytków tego typu na Ziemi Strzyżowskiej. Obecnie mieści się w nim na parterze Środowiskowy Dom Samopomocy, a na piętrze Muzeum Regionalne Towarzystwa Miłośników Ziemi Strzyżowskiej. Dwór otoczony jest starym parkiem. Tuż obok znajdują się zabudowania Ośrodka Maszynowego. Kierując się krętą drogą ulicy Modrzewiowej dojeżdżamy do wsi Żarnowa. Wiś ta posiada silne tradycje ruchu ludowego. W latach okupacji hitlerowskiej działał tu aktywnie ruch oporu. Wyjeżdżając z Żarnowej w kierunku Strzyżowa na rozstaje dróg, widzimy jak Wisłok zatacza duże zakole obchodząc wcinający się w dolinę cypel Żarnowskiej Góry. Pod jej wzniesieniem mijając most na rzece Wisłok i skręcając w lewo dojedziemy do Zespołu Tunelu Schronowego, który liczy 438 m długości i jest budowlą w całości podziemną. Wlot i wylot tunelu zamykają żelbetonowe drzwi. Przejeżdżając przez tunel znajdziemy się blisko stacji kolejowej w Strzyżowie. Jest to trasa dla początkujących, łatwa do pokonania i nie męcząca. Liczy około 10 km.

Trasa nr 10 Strzyżów - Brzeżanka - Wysoka Strzyżowska - gmina Strzyżów

Trasa trudna z licznymi stromymi podjazdami i zjazdami. Trasa raczej dla rowerzystów z dużym doświadczeniem. Liczy około 16 km. W początkowym swoim biegu prowadzi do pola biwakowego na Brzeżance wspólnie z trasą rowerową Brzeżanka - Bonarówka. Od pola biwakowego skręcamy w prawo w wąska leśną ścieżkę i później jeszcze raz w prawo w kierunku Wysokiej Strzyżowskiej. Możemy podziwiać pięknie zalesione wzgórza, ale musimy być bardzo uważni przy bardzo stromych zjazdach na odcinku około 5 km. Dalej jedziemy krętą drogą w kierunku Strzyżowa. Oznaczona jest kolorem granatowym.