Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Boguchwała – Czudec
Trwa modernizacja odcinka linii kolejowej nr 106 Boguchwała-Czudec prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja będzie kosztować ponad 43 mln zł i realizowana jest z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Po remoncie znacznie skróci się czas podróży na trasie Rzeszów - Jasło.
Prace na linii nr 106 Boguchwała - Czudec obejmują wymianę 12 km toru, przebudowę mostu, dwóch wiaduktów i 23 obiektów inżynieryjnych. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym na 21 przejazdach, m.in. na drogach powiatowych w gminach Boguchwała i Czudec. Przebudowane lub budowane od nowa są również perony w miejscowościach Wisłoczanka, Babica, Babica Kolonia oraz Zaborów i Jasło, dzięki temu pasażerowie będą mieli lepszy dostęp do pociągów. Wszystkie nowe obiekty będą dostępne dla osób niepełnosprawnych. Perony wyposażone będą w czytelne oznakowanie, nowe oświetlenie i tablice z rozkładami jazdy. Zakończenie prac planowane jest w listopadzie 2018 r.
Inwestycja jest finansowa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Samorząd planuje też rewitalizację linii 108 Zagórz - Jasło. Obie te inwestycje to dokończenie dwóch projektów rewitalizacyjnych, dzięki którym w latach 2010 - 2013 zrealizowano etapową rewitalizację linii nr 106. Pozytywne efekty przyniosły prace za ponad 220 mln zł wykonane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obejmowały one prawie 60 kilometrowy odcinek linii. Poprawił się stan torów, a 14 stacji i przystanków (Rzeszów Staroniwa, Boguchwała, Czudec, Strzyżów n/Wisłokiem, Dobrzechów, Frysztak, Przybówka, Rzeszów Osiedle, Rzeszów Zwięczyca, Zaborów, Kalembina, Wiśniowa oraz Wojaszówka i Szebnie) zyskało nowy standard obsługi podróżnych. Ważnym elementem inwestycji była przebudowa 77 przejazdów kolejowych m.in. w Rzeszowie, w Babicy, w Żarnowej. Poprawił się tam stan jezdni oraz urządzeń zabezpieczających, co istotnie podniosło poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Przebudowa 54 obiektów, tj. m.in. mostów i wiaduktów wyeliminowała punktowe ograniczenia prędkości i zapewniła szybszy i płynny przejazd pociągów.
[inf. PKP PLK S.A., opr. W. Plezia]