Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Strzyżowie
Szanowni Państwo!
Prawa konsumentów1, a także zobowiązania rządów państw do zapewnienia ich przestrzegania, zawarte są w wielu dokumentach organizacji międzynarodowych takich jak Organizacja Narodów Zjednoczonych czy Wspólnoty Europejskie. Istniejący w Polsce system przepisów prawnych w dostatecznym stopniu zabezpiecza prawa konsumentów przed skutkami nietrafnie dokonanych zakupów oraz nieuczciwością ze strony przedsiębiorców i sprzedawców. Właściwe wykorzystanie chroniących nas, konsumentów przepisów prawa możliwe jest pod warunkiem zapoznania się z przysługującymi nam prawami i nałożonymi obowiązkami. Zapraszam Państwa do zapoznania się i skorzystania z zawartych w niniejszym serwisie informacji. Mam nadzieję, iż będą one dla Państwa pomocne w egzekwowaniu swoich uprawnień w przypadku ich naruszenia.
Zapraszam Państwa do Starostwa Powiatowego w Strzyżowie, ul. Przecławczyka 15, pok. 110, w poniedziałki, czwartki w godzinach od 7.30 do 15. 30. Służę Państwu również informacją telefoniczną dot. spraw konsumenckich pod numerem telefonu 17 276 50 00 wew. 46 od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania Starostwa Powiatowego w Strzyżowie. Mogą Państwo również zgłaszać swoje pytania drogą elektroniczną na adres rzecznik@strzyzowski.pl
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Strzyżowie
mgr Tomasz Ziobro
POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW REALIZUJE ZADANIA POLEGAJĄCE NA:
1.Zapewnieniu bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
2.Występowaniu do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
3.Wytaczaniu powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowaniu za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
4.Współdziałaniu z Delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony konsumentów;
5.Działaniach o charakterze edukacyjnym;
6.Składaniu wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
7.Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia;
8.Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, obowiązany jest udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika;
9. Wykonywaniu innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych: ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – w przypadku skargi konsumenta dotyczącej nieuczciwej konkurencji, mającej wpływ na interes konsumenta; ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – w przypadku skargi konsumenta dotyczącej produktu niebezpiecznego dla zdrowia i życia (wypadki konsumenckie).
INSTYTUCJE I ORGANIZACJE CHRONIĄCE PRAWA KONSUMENTA:
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl Instytucja rządowa zajmująca się ochroną konsumenta zbiorowego.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów - instytucja samorządowa powołana do życia w 1999 roku, zajmująca się ochroną konsumenta indywidualnego, działająca na poziomie samorządu powiatowego.
- Inspekcja Handlowa.
- Federacja Konsumentów www.federacja-konsumentow.org.pl organizacja społeczna zajmująca się zarówno pomocą konsumentowi indywidualnemu jak i działaniami o charakterze lobbystycznymi na rzecz zbiorowości konsumentów.
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. www.skp.pl głównym celem stowarzyszenia jest rozwijanie świadomości konsumentów w zakresie posiadanego przez nich prawa do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, informacji, edukacji i reprezentacji, jak również ochrona ich interesów ekonomicznych i prawnych.
- Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje i ochrania interesy ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków otwartych funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych.
- Arbiter Bankowy www.zbp.pl zajmuje się rozstrzyganiem sporów pomiędzy konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych na rzecz konsumenta, których wartość nie przekracza 8000 złotych.
- Prezes Urzędu Regulacji Energetyki www.ure.gov.pl do zakresu jego działania należy m.in. udzielanie, zmiana lub cofanie koncesji, zatwierdzanie i kontrolowanie taryf paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła, kontrolowanie parametrów jakościowych dostaw i obsługi w zakresie obrotu paliwami gazowymi i energią elektryczną.
- Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty www.uke.gov.pl/ który jest organem regulacyjnym w zakresie działalności telekomunikacyjnej i pocztowej, gospodarki zasobami częstotliwości oraz kontroli spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej. Jest także organem wyspecjalizowanym w zakresie kontroli wyrobów emitujących lub podatnych na emisję pola elektromagnetycznego, w tym aparatury i urządzeń telekomunikacyjnych wprowadzonych do obrotu handlowego.
- Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych www.giodo.gov.pl .
- Bankowy Fundusz Gwarancyjny www.bfg.pl .
- Instytut Żywności i Żywienia www.izz.waw.pl .
- Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych www.knf.gov.pl/en/
- Fundacja im. Stefana Batorego, pod tym adresem umieszczona jest broszura "Konsumenci" z cyklu "Polacy w Unii Europejskiej".
http://www.batory.org.pl/ftp/program/forum/eubroszura03.pdf .
Zgodnie z art. 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (np. dokonującą zakupu na własne potrzeby mebli, odzieży, obuwia, sprzętu rtv, art. spożywczych, zakupu usług /umowa o dzieło, zlecenie/ itp.).